Informasjon vedrørende klage på nabo
Når man bor i et borettslag bor man tett på naboer som kanskje er i annen livssituasjon enn deg selv, og det ikke uvanlig at konflikter oppstår. Det er allikevel ingen tvil om at når man selv har valgt å bo såpass tett på andre, må man akseptere en del mer, og tålegrensen er ofte satt en god del høyere enn om du bor i et hus (boligstrøk).
De vanligste grunnene til konflikt er støy og luktproblemer. Som oftest reguleres dette av borettslagets vedtekter, og man er i utgangspunktet pliktig til å vise et visst skjønn når det gjelder hva man må akseptere.
Det oppstår likevel tilfeller der den såkalte tålegrensen, eller borettslagets vedtekter blir brutt, og det er grunn til å klage på naboens oppførsel.
Her er enkel informasjon om hvordan du bør gå frem dersom du ønsker å klage på naboen i borettslaget.
Ta det opp med den/de det gjelder
Det første man bør gjøre om man irriterer seg over naboens oppførsel er å legge frem dette på en ordentlig og høflig måte overfor den/de det gjelder. Det kan hende at naboen ikke var klar over at hen var til sjenanse, og således endrer oppførsel. Da er problemet ute av verden for begge parter.
Om det er slik at naboen det gjelder har brutt ordensbestemmelsene, eller andre vedtekter dere har i borettslaget bør du henvise til disse og vise i detalj hva du fant støtende. Det kan være smart å prøve å sette seg inn i naboens situasjon.
Om det var en enkel hendelse som var bakgrunnen til sjenanse, bør du vise mer skjønn, enn om det er et gjentagende problem.
Skriftlig klage mot den/de det gjelder
Dersom den muntlige klagen ikke hjelper og forholdene forblir uendret kan du kontakte styret.
Styret ønsker at det sendes inn en skriftlig klage hvorpå styret påpeker viktigheten av å være saklig og korrekt (ikke la følelsene ta overhånd) og få tydelig frem ditt standpunkt.
Som klager er det viktig med bevisførsel, desto mer og grundigere, det bedre.
Loggfør i detalj hver gang det er overenstemmelser med gjeldende vedtekter og ordensregler.
Styret har utarbeidet et klageskjema som beboer kan benytte. Dette finner du i din Tobb-portal, på vår hjemmeside eller fysisk ved vårt styrekontor.
I et borettslag er det styret som har ansvaret for å melde fra til de beboerne som bryter reglene, og det er styret som til syvende og sist kan følge opp med et salgspålegg i henhold til Burettslagslova § 5-22. For at en beboer kan pålegges å selge seksjonen sin stilles det krav til at det er gjentatte hendelser, og at det forekommer flere skriftlige klager fra andre beboere (som ikke kan være anonyme), samt flere skriftlige varsler i fra styret.
Det er viktig å merke seg at det er svært strenge krav til bevis hva gjelder både overtredelsen, men også saksgangen til styret, for at en beboer kan bli tvunget til å selge.
Her kan du laste ned skjema:
Klage kan leveres til styret via e-post, i postkasse eller ved personlig fremmøte.