Ustabilt nett

27.06.22

Informasjon fra Telenor: “Tror det er mange som ikke har tatt i bruk / hentet ut wifi ruteren som vi sendte ved siste avtaleinngåelse.

Du kan gjerne anbefale beboerne å ta i bruk denne, da er det enklere for kundesenteret å spore feil. Dersom de ikke har den, kan de ringe kundesenteret (tlf: 91509000) og få den tilsendt.”

Etter å ha undersøkt ser det ut som det kan ha oppstått IP-problematikk hos en del av kundene i laget, dog ikke alle. Hos kunder med Telenor-ruter ser vi at IP-adressene ikke oppdateres

slik de skal, kundene ender derfor opp med ugyldige IP-adresser og kommer dermed ikke på nett og må ta en restart. Så kan det gjerne skje igjen i løpet av kort tid.

For kundene som ikke har Telenorruter har vi verken support eller mulighet til å gjøre noen undersøkelser, men problemet kan like godt oppstå hos dem også. På eksemplene jeg fikk hadde circa halvparten egen ruter.

Dette problemet løses med å fabrikkresette trådløs ruter. Strømresett er ikke tilstrekkelig.

Kunder med WiFi Ruter: (Dette er den ruteren dere fikk tilsendt sist).

– La både fibersentral og trådløs ruter være påslått

– Trykk på reset-knappen (har en rød ring rundt) på ruterens bakside med en penn eller lignende

– Ruteren vil nå nullstille seg og restarte, bruker som regel under 2min

Kunder med Zyxel-ruter:

– La både fibersentral og trådløs ruter være påslått

– Trykk på reset-knappen (har en rød ring rundt) på ruterens bakside med en penn eller lignende, knappen må holdes inne i 10sek

– Ruteren vil nå nullstille seg og restarte. Denne er noe tregere og bruker gjerne 5min på prosessen.

Kunder som ikke har Telenor-ruter:

De aller fleste rutere har en lignende prosess hvor man holder inne en reset-knapp i 10sek. Om det virker som dette ikke er løsningen, se ruterens bruksanvisning for hvordan man foretar nullstilling/fabrikkresett.

Vær oppmerksom på at nettverksnavn og passord vil nullstilles til standardoppsett, med unntak av dem som har WiFi Ruter og har samtykket til lagring av brukerkonfigurasjon i skyen. Så hvis man ikke finner igjen nettverket sitt etter nullstilling så har man fått standardoppsett. For Zyxel-ruter så finner man nettverksnavn og passord på undersiden av ruteren, på WiFi Ruter følger man SMS-instruks på undersiden akkurat som første gang man tok den i bruk.

Hvis man samtidig ønsker å endre til egendefinert nettverksnavn og passord så kobler man først til en enhet på wifi. Deretter går man til wifi.telenor.no og taster inn admin-passordet på undersiden av ruteren. Da kommer man til ruteradministrasjon, og her kan man endre nettverksnavn og passord. Man kan også gå via Mine Sider på telenor.no, hvor man også kan administrere abonnemenet sitt.

Det hadde vært veldig fint om dette ble gjort så fort som mulig og at man ser over helgen om nettet da fungerer som normalt igjen, så kan vi sjekke status på mandag.

14. juni kom det driftsmelding fra Telenor. Fra og med 15. juni har mange av våre beboere hatt ustabilt og fraværende internett. Styret er på saken og er i dialog med Telenor for å finne ut hva som har skjedd.
Telenor ønsker at feil meldes på telefon: 91509000

Tilbakemelding
Tilbakemelding på hjemmesiden
Har du en kommentar?
Neste
Skriv inn e-postadressen din hvis du vil at vi skal kontakte deg angående tilbakemelding.
Tilbake
Send inn
Takk for tilbakemeldingen