I fjor gjennomførte Sintef kontroll og prøver av betong og søyler i garasjeanleggene. Rapporten viser at det er påvist kloridskader på søylene.
Hva er kloridskader?
Kloridskader betyr at salt trenger inn i betongen og fører til rust på armeringsjernene inne i søylene. Over tid kan dette svekke søylenes bæreevne dersom skadene ikke utbedres.
For å sikre konstruksjonen har styret vedtatt å gjennomføre betongrehabilitering av alle søyler i våre tre garasjeanlegg. Arbeidet utføres av RaKon Bygg AS, som har bred erfaring med tilsvarende prosjekter.
Planlagt oppstart: Uke 43 – Garasje 1
Arbeidet vil gjennomføres rekkevis i soner, for å unngå full avstenging av garasjen.
Entreprenøren anslår ca. 2 uker per sone (12 søyler), men dette kan variere noe avhengig av tilstanden til søylene og fundamentene under asfalten.
Arbeidet starter med første sone: plass nr. 1–14, deretter fortsetter de til neste sone og videre innover til alle 60 søyler i Garasje 1 er rehabilitert. Det totale arbeidet i Garasje 1 er forventet å pågå utover vinteren 2025.
Oppstart for Garasje 2 og 3 er ikke bestemt ennå.
Hva som skal gjøres:
- Skjæring av asfalt rundt søylene og graving ned til fundamentet
- Reparasjon av skader
- Igjenfylling og legging av asfalt/betong rundt søylen
- Påføring av vannavvisende maling
- Til slutt legges nye avløpsrør langs søylene (Utføres av andre)
Arbeidet vil hovedsakelig foregå på hverdager mellom kl. 07:00 og 16:00. Entreprenøren benytter avsug ved meisling, slik at støv og støy blir minimalt.
Viktig informasjon:
- Alle beboere vil få minimum 3-4 dagers varsel via sms og e-post om flytting av bil før arbeid starter i deres sone.
- Når det er din sone sin tur, skal bilen flyttes ut av garasjen innen oppgitt frist. Plassen kan ikke brukes mens arbeidet pågår.
- Dersom bilen ikke flyttes, kan styret uten ytterligere varsel få kjøretøyet borttauet for andelseiers regning. Kostnader ved borttauing vil faktureres andelseieren.
- Parkering i avsperret sone kan hindre entreprenøren og skape forsinkelser, noe som kan medføre ekstra kostnader for borettslaget. For at arbeidet skal gå raskt og effektivt, er det helt avgjørende at ingen biler står i veien.
- Biler som må stå ute vil bli registrert i SmartOblat. Mer informasjon kommer i varslingene.
- Avklaringer om håndtering for beboere med elbillader vil komme senere. Styret må koordinere dette med ChargeUp og PlugPay først.
- Hold kontaktinformasjonen deres oppdatert på MinSide, slik at dere mottar varsel i tide.
Vi kommer tilbake med en mer detaljert fremdriftsplan etter hvert som arbeidet skrider frem.
Dette prosjektet er viktig for å ivareta konstruksjonen og verdien av garasjeanlegget. God planlegging og samarbeid fra alle beboere bidrar til at arbeidet kan gjennomføres raskt, effektivt og uten unødige kostnader.
Ved spørsmål kan dere kontakte styret på e-post: styret@kolstadhaugen.no
Med vennlig hilsen
Styret